Thursday, September 13, 2007

لحظة تأمل


لحظة تأمل .. اسم جميل بجد
مش انا اللى فكرت فى الاسم ده .. احد اصدقائى قال على الاسم ده عشان يكون اسم للصفحة وعجبنى الاسم فعلا
بس كان مجرد اسم حلو .. لكن لما فكرت فى الاسم لقيت انه انسب اسم فعلا
ما هى الحياة الا مجموعة من لحظات التأمل فى كل ما حولنا من بشر وافعال واقوال
فالتأمل هو اساس التفكير والابتكار ومعرفة الجديد
عندما تتأمل لحظات الغروب تدرك ان هناك شئ يتحرك بداخلك ويقول لك أن كل ما على الارض ذاهب لا محالة
ولكنه يعطينى ايضا قوة غريبة لا أعلم مصدرها.. قوة تجعلنى استطيع ان اواصل اكتشاف الطريق وتضئ ما انطفأ بداخلى من انوار
التأمل فى ابسط الاشياء يجعلك احيانا ترى ما حولك بصورة مختلفة تبعث بك الامل فى الحياة من جديد
انها دعوة للتأمل .. فاجعل حياتك لحظات تأمل لترى ما حولك بمنظور جديد

6 comments:

raspoutine said...

انا طبعاً فى البداية احب اشكرك على زيارتك ليا فى المدونة وانا فعلاً سعيد ان موضوعاتى عجبتك لما قريتيها
ثانياً انا سعيد لنى كنت اول تعليق عندك فى الموضوع بتاعك واحب ارحب بيكى فى عالم المدونات ويارب متزهقيش بسرعة اكتبى واكتبى من جواكى واكيد كتاباتك هتعجب الناس

لحظة تأمل
اسم جميل
على فكرة حياتنا دلوقتى كلها بقت عبارة عن لحظة تأمل
لو مفيش لحظات تأمل مش هنعرف سر جمال الشمس ولا هنعرف نكلم لقمر ولاهنحس بريحة اليود اللى خارجة من مية البحر فى اسكندرية ونقول الله الله
ولا هنعرف نرسم لوحة جميلة فى خيالنا لاميرة احلامنا وفارس احلامكم
لحظة تأمل
تحياتى



ايمن فاروق


يا ريت تسيبلنا ايميلك

كنت هنسى
كل سنة وانتى طيبة
ورمضان كريم ان شاء اله

لحظة تأمل said...
This comment has been removed by the author.
admin said...

رمضان كريم
سلام

meshmesha said...

فعلا يا مى الحياه ما هى الا لحظات تأمل بس الانسان اللى يملك الصبر على التأمل و التفكر فى اى موقف او فعل او فى اشخاص بيكون ربنا كرمه و بيحبه لأنه اعطاه نوع من انواع العبادات نادر الوجود و هو الأمل و التفكر

sarah said...

السلام عليكم و الرحمة ..التامل شيئ جميل و الاجمل من يتقنه في النظر و وبذكره لاسم ذا الجلا و الاكرام سبحانه و تعالى ----:) امل ان تزوري موقعي سارة .www.7ammass.blogspot.com

sarah said...

ذا الجلال و الاكرام*