Tuesday, October 20, 2009

مــرة ثانيــة


سنرجع يوما .. خبرنى العندليب


غداة التقينا .. على منحنى


بأن البلابل لما تزل هناك تعيش بأشعارنا


ومازال بين تلال الحنين وناس الحنين مكان لنا




فيا قلب كم شردتنا رياح


سنرجع .. هيــــا بـنــا






اليوم سأعود مرة اخرى لمواصلة حلم قد تخليت عنه بعض الوقت


لم اكن ادرك ما سأشعر به من فرحة


الا عندما عرفت ان هناك محاضرة اليوم




وكأننى طفلة صغيرة ذاهبة الى نزهة كانت تحلم بها


وتخشى ان تصدق انها ذاهبة حقا




اليوم سأكمل دراساتى العليا بعد ان تخليت عن هذا الحلم سنة كاملة


وكدت اصدق انى لن اشتاق الى تحقيقه


ولكن فرحتى اليوم اكدت لى انى مازلت اشتاق الى حلمى الصغير




وكما قالت لى تسنيم فى تعليق لها متحدثة عن الفرصة الثانية




للنجاح في المرة الثانية فرحة لا تُضاهيها فرحة النجاح من أول مرة

ولكنه شعور لا يعرفه الناجحون من المرة الأولى


وللفشل في المرة الثانية ألــم أعمق بكثير من ألم الفشل أول مرة
ولكن لم يختبره من استسلم ولم يعاود الكرة




وانا اخترت ان اعطى حلمى ونفسى فرصة ثانية


واتمنى من الله ان اشعر بفرحة المرة الثانية ونجاحها


.


.




على الهامش / اكتشفت اليوم انى امتلك جناحين صغيرين


اطير بهما احيانا وقت سعادتى










13 comments:

miroooo said...

سعيده جدا انى اول تعليق والله ما مصدقه نفسى

miroooo said...

طبعا مش فكرانى لانى من مده مازورتكيش بس وعد منى هازورك على طول

miroooo said...

انا اخدت التعليق الاول والتانى وكمان التالت انا فرحانه جداااااااا

miroooo said...

معلش انا عارفه انى رغايه بس اعمل ايه من فرحتى بقى وبالنسبه للبوست فهو رائع وجميل انك تتمسكى بحلمك وان شاء الله هتحققيه وتنجحى وانا اول المهنئين بنجاحك واتمنى انك تكونى قدوه ليا ولكل البنات اللى فى سنى واصغر منى وكل الشباب كمان انا فى كليه اداب جامعه اسكندريه الفرقه التالته ونفسى انجح زيك واعمل دراسات واثبت نفسى ياريت تدعيلى ابقى زيك وياريت كمان تقبلينى صديقه ليكى اعذرينى لو كنت طولت عليكى تقبلى مرورى واوعى تنسى تزورينى سلام يا قمر

mohamed ghalia said...

الحمد لله انك بدأتى حلمك
ربنا يكرمك وبالتوفيق

تــسنيـم said...

هو أنا قلت كده إمتى؟؟


عبقرية أنا و بقول حكم :))


يارب تعطيكي الفرصة التانية فرحة لم يختبرها من آثروا السلامة و رضوا بالفرصة الأولى و نتائجها

:)

youssef said...

هل نولد بمجموعة محدودة من الفرص و نموت قانعين بها .. أم أن الحياة حقل شاسع نهبط به كالطيور التي تنقب بعين فاحصة عن الحبوب بين الحصي و الحشائش ؟؟ .. مش باجادل في اسئلة أزلية لكن بالقط من كلامك : " و انا اخترت ان اعطي حلمي و حياتي فرصة ثانية

مش يمكن الدنيا اكبر من تصورنا و أسئلتنا المحدودة .. مش يمكن تكون خلطة .. الفرص جوانا و قدامنا و ف آخر الدنيا .. بنتولد بيها و يمكن نتعلمها و يمكن نصادفها .. المهم اننا مش بنتواكل أو نتكاسل أو نكتفي باللي تحت رجلينا .. لكن بنطير وراها لآخر الدنيا .. المهم نحس فعلا اننا عاوزينها و نثق في رغباتنا .. و القط كلامك تاني : لم اكن ادرك ما سأشعر به من فرحةالا عندما عرفت ان هناك محاضرة اليوم .. و كأننى طفلة صغيرة ذاهبة الى نزهة كانت تحلم بها .. و تخشي أن تصدق أنها ذاهبة حقا

ساعات بنحس بالرغبة فنندفع للتجربة و ساعات نجرب فتندفع الرغبة المدارية تفصح عن وجودها و عن ألمها كل الوقت اللي اتحاشت فيه .. المهم اننا نلاقي نفسنا و امكانياتنا و سعادتنا .. لا تتوقفي عن ايجاد نفسك يا صديقتي و تذكري .. الفرص و الرغبات أكبر كثيرا مما تراه ابصارنا المحدودة .. صحيح أننا أحيانا لا نعرف متي تبدأ الاحداث أو تفصح عن خباياها .. صحيح أننا لا نعرف أحيانا متي يبرق النور لكننا لن نتوان لحظة عن محاولة اشعاله بايدينا .. لا نتوقف عن العمل و اذا ما آلمتنا الجروح سنؤمن مهما كانت قسوتها : لن نموت اليوم .. أليس كذلك ؟؟

تمنياتي دائما بطيران سعيد

Anonymous said...

ياااااااااه

ربنا معاكي يارب وتحققي كل احلامك :)

ويااااااارب اشوف الفرحه كده في البلوج علي طوووول :)

وحشاااااااااني اوي

Anonymous said...

دبستك في تاج ..

خدي الاسئله من عندي وجاوبيه .. ومفيش اعتذارااااات

هستني اجاباتك يا مي :)

لحظة تأمل said...

miroooo

انا كمان سعيييدة اووى انك اول تعليق
واكيد فاكراكى طبعا وياريت تنورينى دايما

ويارب ينجحنى وينجحك وينجحنا جميعا ان شاء الله

دمتى سعيدة
_______________

mohamed ghalia

يارب ان شاء الله

دمتى سعيد ومتفاءل

لحظة تأمل said...

تسنيمة

قلتى كده فى رد ليكى عليا لما كتبتى موضوع اسمه (وانى لست سوى ساذجة

شفتى بقى انا فاكرة ازاى ;)

اللهم اميين

دمتى جميلة

لحظة تأمل said...

ysf

اذا اردت ان ابحث عن كلمات اقولها تعليقا على ما كتبته فلن اجد
برغم انى قراتها كثيرا جدا

ولكنى استطيع ان اؤكد لك
اننا لن نموت اليوم
فالحلم مازال امامه الكثير ليتحقق وانا مؤمنة به

واسمح لى ان آخذ من كلماتك هذه المرة

الفرص و الرغبات أكبر كثيرا مما تراه ابصارنا المحدودة .. صحيح أننا أحيانا لا نعرف متي تبدأ الاحداث أو تفصح عن خباياها .. صحيح أننا لا نعرف أحيانا متي يبرق النور لكننا لن نتوان لحظة عن محاولة اشعاله بايدينا

اتمنى لك فرصة جديدة تقربك من تحقيق حلم تؤمن به

كان طيران سعيد حقا ;)

لحظة تأمل said...

هاجر

ياااارب

انتى كمان وحشانى كتيييير
وعارفة انى مقصرة معاكى جدا

واكيد هجاوب على التاج ان شاء الله مقدرش اعتذر

محبتى يا جميلة